Subscribe

RSS Feed (xml)



Powered By

Skin Design:
Free Blogger Skins

Powered by Blogger

Blue_Purple

Have fun in my blog

Selasa, 25 Mei 2010

Kehidupan Muhammad


"Sesungguhnya Al-Quran ini memberikan petunjuk kepada (jalan) yang lebih lurus dan memberi khabar gembira kepada orang-orang yang beriman yang mengerjakan amal saleh bahawa bagi mereka ada pahala yang besar." Al-Qur'an, Al-Israa' (17):9Nota: Sumber utama maklumat berikut adalah buku "Al-Seerah al-Nabawiyyah" oleh Ibn Hisham, dan "Al-Seerah al-Nabawiyyah" oleh Abu-AlHasan Al-Nadwi. Sumber-sumber lain juga turut digunakan. Kawasan di sekeliling Semenanjung Arab Pada abad keenam Masihi, semasa kelahiran Muhammad (s.a.w.), Semenanjung Arab dikelilingi oleh beberapa empayar yang besar. Empayar-empayar ini sering bertelingkah, berperang dan menakluki wilayah. Sempadan negara sentiasa bertukar dan kadang kala sesebuah negara jatuh di bawah kemaraan tentera jiran yang lebih gagah dan berkuasa. Bagaimanapun, pada zaman di mana rakyat negara-negara ini telah biasa dengan berbagai pemerintah, penakluk-penakluk, ahli-ahli falsafah, dan agama-agama, sepanjang masa ini, Allah Yang Maha Berkuasa berpendapat perlu untuk melindungi Semenanjung Arab daripada kuasa-kuasa ini dan membiarkan penduduknya bebas, dan berbangga dengan kebebasan mereka yang tidak pernah tunduk kepada tuhan-manusia atau mana-mana pemerintah yang mendakwa dirinya "penjelmaan" tuhan-tuhan mitos seperti mana yang terjadi pada bangsa Parsi, Rom, India dan banyak bangsa-bangsa lain di sekeliling mereka. Walaupun paganisma dan penyembahan berhala berakar umbi, kepercayaan paganisma mereka adalah mudah dan adalah paganisma yang asas berbanding dengan paganisma bangsa-bangsa yang mengelilingi mereka yang lebih kompleks dan berbagai rupa. Keadaan empayar Rom telah dibincangkan dengan agak terperinci dalam bab-bab terdahulu (lihat Bab 1-3), jadi ia hanya dibincangkan sepintas lalu di sini. Empayar Rom Keadaan Empayar Rom bukanlah keadaan yang dicemburui. Empayar Bizantin (terletak di bahagian timur Empayar Rom) dibebani dengan cukai dan rasuah berleluasa. Rakyatnya amat kecewa dengan keadaan mereka yang melarat sehinggakan kekacauan dan rusuhan adalah perkara biasa. Pada tahun 532 M, pada zaman pemerintahan Justin I, satu rusuhan telah menyebabkan kematian lebih tiga puluh ribu rakyatnya di ibu kotanya, Konstantinopal. Pada masa ini, pengumpulan harta dan wang dengan apa cara sekali pun menjadi amalan biasa. Golongan elit agama amat tidak bertolak-ansur terhadap sesiapa yang tidak mengikuti kepercayaan mereka dan ini mengakibatkan banyak pertumpahan darah dan kempen-kempen penindasan. Para pemerintah tenggelam dalam kemewahan dan berbuat sesuka hati tanpa mempedulikan apa akibatnya terhadap rakyat mereka.
Kegiatan hiburan terdiri daripada sukan-sukan darah yang amat kejam. Sehingga 80,000 orang akan menghadiri acara-acara ini pada satu-satu masa yang diadakan di koliseum untuk menghiburkan diri dengan menyaksikan pertarungan maut di antara manusia, atau di antara manusia dan singa, atau binatang-binatang lain. Mesir membekalkan bijirin yang merupakan makanan kepada rakyat Rom, yang mana ia juga adalah sumber pendapatan kerajaan. Empayar ini memeras ladang yang subur ini dengan cukai yang tinggi, pemerintahan yang kejam dan penindasan agama untuk mengekalkan cara hidup mewah kelas elit pemerintah. Keadaan ini tidaklah lebih baik daripada keadaan di Siria yang diperintah secara kuku besi yang mengenakan cukai yang amat tinggi sehinggakan rakyatnya tiada cara lain kecuali menjual anak-anak sendiri sebagai hamba abdi untuk membayar cukai yang dikenakan ke atas mereka. Gambarajah 10-1:Kawasan Timur Tengah pada abad keenam Masihi Empayar Iran Zoroastrinisma adalah agama rasmi empayar Sassan pada zaman ini memandangkan ia adalah kepercayaan raja-raja Parsi semenjak kerajaan ini ditubuhkan pada abad ketujuh S.M. oleh Zoroaster (atau Zarathusthra). Pada zaman Iran purba, dua kumpulan tuhan-tuhan disembah, iaitu Ahuras dan Daevas. Ajaran Zoroaster adalah bahawa Ahura Mazda, iaitu Tuhan Cahaya Yang Bijaksana, adalah satu-satunya pencipta dan tuhan dunia, dan bahawa penyembahan Daevas adalah penyembahan terhadap kegelapan dan kejahatan. Tuhan-tuhan mitologi purba yang lain dihidupkan semula di seluruh negara ini, dan yang paling perlu disebut di sini adalah Mithra (dikaitkan dengan matahari), dan Anahita (dikaitkan dengan air dan kesuburan) di samping Ahura dan musuhnya yang jahat iaitu Ahriman. Kitab suci Zoroasterisma adalah Avesta, dan hanya sebahagian kecil daripadanya masih wujud hari ini. Pengikut-pengikut agama ini dikehendaki menyembah matahari empat kali sehari di samping menyembah bulan, api dan air. Amalan-amalan yang kompleks dikaitkan dengan tuhan-tuhan ini. Agama ini kemudiannya diubahsuai oleh Mani (Manes) (c.216-c.276) yang menyeru kepada kebiaraan dan amalan tidak berkahwin, dan oleh Mazdak (abad kelima Masihi) yang menyeru kepada kumpulan sosialis yang memiliki wang dan wanita. Orang ramai memasuki rumah satu sama lain dan mengambil harta benda dan kekayaan mereka, dan bebas melakukan apa sahaja terhadap wanita-wanita di rumah itu. Pengangguran dan rasa tidak puas hati timbul dan rakyat dipergunakan oleh pemimpin-pemimpin mereka sebagai bahan makanan murah untuk binatang tentera mereka. Dalam keadaan mereka yang terdesak mencari makna kewujudan mereka, rakyat ini mencuba berbagai falsafah daripada Eicureanisma kepada kebiaraan kepada apa-apa sahaja kepercayaan di antara keduanya. Hal ini akhirnya menyebabkan jurang yang luas di antara berbagai tahap dalam masyarakat. Pada masa ini, penjenayah-penjenayah menceroboh istana golongan kaya, merampas harta mereka dan mengambil wanita-wanita mereka. Kejahilan tuan tanah yang baru ini mengenai hal-hal perladangan akhirnya menyebabkan tanah ladang musnah. Rakyat merasa amat tidak puas hati terhadap penindasan pemimpin-pemimpin mereka sehingga akhirnya golongan petani melancarkan pemberontakan. Pemerintah-pemerintah ini mewarisi takhta bapa mereka dan memerintah secara kuku besi, mengenakan cukai yang tinggi, dan dengan kepercayaan bahawa pemerintah adalah tuhan, atau keturunan tuhan. Pemerintah ini mengumpul berbagai bahan berharga yang sukar didapati seperti emas, binatang luar biasa, permata yang bernilai, pakaian yang cantik, perabot yang cantik, istana-istana diraja, hamba abdi yang ramai dan makanan-makanan yang enak. Hidup mereka ibarat cerita dongeng, dan direkodkan bahawa apabila rejim ini jatuh ke tangan empayar Islam, pemerintah mereka, iaitu Yazdegird III (memerintah di antara 632-651) lari meninggalkan negaranya bersama seribu orang tukang masak, seribu orang ahli muzik, seribu orang pelatih singa, seribu orang pelatih helang dan kaki tangan diraja yang lain, sementara pada masa yang sama beliau merasakan keadaannya adalah amat menyedihkan. India Pada zaman purba, negara ini melahirkan banyak kemajuan dalam bidang matematik, ilmu falak, perubatan, falsafah dan bidang-bidang lain. Namun selama beberapa abad, berlaku kemerosotan dalam nilai-nilai akhlak dan pengetahuan agama yang akhirnya membawa apa yang dianggap oleh ahli-ahli sejarah sebagai tahap kemerosotan yang terendah pada abad keenam. Pada masa ini, perbuatan berbogel di kuil-kuil adalah perkara biasa. Wanita menjadi milik umum dan bertukar tangan melalui perjudian. Jika suami seorang wanita meninggal dunia, hidup beliau tidak lagi bererti dan beliau tidak dibenarkan berkahwin semula. Masyarakat atasan mengamalkan "Suti" di mana balu seorang bangsawan dibakar sampai mati sebagai lambang kesetiaan terhadap suaminya. Penakluk-penakluk berbangsa Arya dan Brahman memperkenalkan empat kelas masyarakat yang dipanggil sistem kasta yang terdiri daripada: Kelas elit agama, atau paderi, yang dikenali sebagai "Brahmin". Mereka dianggap mempunyai martabat yang lebih tinggi daripada kelas lain dan mereka tiada dosa. Kelas Satira, iaitu perwira dan pemerintah. Kelas Vaisyas, iaitu pedagang dan peladang. Kelas Sudra, iaitu petani dan buruh. Terdapat kelas kelima yang dipanggil "Panchamas", atau "Tidak Boleh Disentuh". Mereka di dalam kelas ini terdiri daripada golongan yang pekerjaan mereka memerlukan mereka menyentuh benda-benda yang tidak suci. Terdapat spekulasi bahawa golongan ini diberikan tugas-tugas yang rendah kerana mereka bukan dari keturunan Arya. Undang-undang menyatakan bahawa jika serang Panchamas menghulurkan tangannya atau kayu ke arah seorang Brahman, tangannya boleh dipotong. Jika beliau menendang seorang Brahman, maka kakinya dipotong. Dan jika beliau mendakwa telah mengajar seorang Brahman, beliau dipaksa minum air mendidih. Di bawah undang-undang ini, membunuh seorang Panchamas adalah seperti membunuh seekor katak, gagak, burung hantu, kucing, atau anjing. Mereka juga dipaksa tinggal di luar kawasan bandar. Golongan Sudra dianggap dicipta daripada kaki pencipta langit dan tujuan hidup mereka adalah untuk berkhidmat kepada kelas yang lebih tinggi. Mereka tidak dibenarkan memiliki wang, duduk dengan seorang Brahman, menyentuhnya, atau membaca kitab suci. Agama asal di India adalah Hindu. Bagaimanapun, lama-kelamaan agama negara yang lebih umum diperkenalkan yang menggabungkan kepercayaan Buddisma dan kepercayaan-kepercayaan lain dengan Hindu. Kepercayaan berbilang tuhan begitu berakar-umbi sehinggakan terdapat rekod bahawa pada abad keenam Masihi, penduduk-penduduk negara ini mempunyai lebih 330 juta tuhan ("Popular Hinduisme, the Religion of the Masses", L.S.S O'Malley, Cambridge, 1935, m.s. 6-7). Pada zaman ini, apa sahaja yang besar, menakjubkan dan mengagumkan disembah sebagai Tuhan. Semenanjung Arab Pada abad ini bangsa Arab telah jatuh ke tahap yang rendah. Mereka tenggelam dalam arak, perjudian dan penyembahan berhala. Anak-anak perempuan dianggap barangan yang memalukan dan mereka menanam bayi perempuan hidup-hidup kerana takut malu. Wanita dalam masyarakat ini menjadi barangan yang diwarisi oleh waris-waris suaminya seperti mana mereka mewarisi wang atau binatang ternakannya. Seorang lelaki boleh mengahwini ramai wanita tanpa had, dan kadang kala mereka membunuh anak-anak sendiri kerana takut mereka akan menyebabkan kepapaan. Mereka juga mengkhususkan makanan tertentu untuk diri mereka dan melarang isteri-isteri dan anak-anak mereka memakannya. Perhambaan dan pengkhianatan adalah perkara biasa di negara ini. Feudalisma kesukuan adalah perkara biasa, dan pertempuran-pertempuran besar dilancarkan disebabkan perkara-perkara yang remeh seperti keputusan lumba kuda. Selama beberapa abad, rumah yang dibina oleh Nabi Ibrahim dan anaknya Ismail di Mekah (Kaabah) telah dijadikan tempat berhala dan penyembahan berhala mereka. Ketika Muhammad (s.a.w.) dilahirkan, terdapat 360 berhala yang telah dibina dan diletakkan di dalam dan di sekeliling Kaabah, dan suku-suku di kawasan berdekatan telah menyelewengkan amalan haji yang diperkenalkan oleh Nabi Ibrahim kepada amalan penyembahan berhala di mana mereka berlari sekeliling berhala-berhala ini dalam keadaan bogel sambil bersiul dan bertepuk tangan. Penyembah-penyembah berhala Arab percayakan Tuhan, tetapi mereka menganggapnya sebagai Tuhan "Tertinggi" dan perlu diwujudkan tuhan-tuhan "perantaraan" (berhala-berhala) yang bertindak sebagai orang tengah di antara mereka dan Tuhan/Allah. Kelahiran Muhammad (s.a.w.) Muhammad (s.a.w.) dilahirkan pada hari Isnin, 12 Rabiul Awwal, Tahun Gajah yang bersamaan dengan lebih kurang 20 April, 571. Tahun tersebut digelar Tahun Gajah kerana pada tahun itu, Abrahah Al-Ashram, gabenor Mesir di Yaman, menaiki gajah dan memimpin tenteranya untuk menyerang Mekah dan memusnahkan Kaabah. Ayah Muhammad bernama Abdullah dan ibunya bernama Aminah, anak kepada Wahab. Nama penuhnya adalah Muhammad bin Abdullah bin Abdul Muttalib bin Hashim bin Abdul Manaf bin Kusai bin Kilab bin Murrah bin Kaab bin Luai bin Ghalib bin Fihir bin Malik bin Al-Nadhar bin Knana bin Khuzaima bin Mdraka bin Ilias bin Mudir bin Nisar bin Ma'ad bin Adnan. Nenek moyang Adnan boleh dijejak kepada Ismail (a.s.), anak kepada Nabi Ibrahim (a.s.). Datuk Muhammad, iaitu Abdul Muttalib, adalah pemimpin suku Quraisy, suku termulia di kawasan tersebut. Ibunya adalah daripada keturunan bangsawan yang berpengaruh dan mempunyai moyang yang sama dalam suku tersebut. Bapa Muhammad, Abdullah, meninggal dunia sebelum beliau dilahirkan dan tidak pernah melihatnya. Sejurus sebelum kelahiran Muhammad, ibunya Aminah bermimpi nampak suatu cahaya keluar daripadanya dan menerangkan istana-istana Basrah. Seperti mana kebiasaan pada masa itu, apabila Muhammad dilahirkan, ibunya menghantarnya untuk tinggal di padang pasir pada beberapa tahun pertama supaya beliau boleh belajar bahasa Arab klasik yang bersih, menghirup udara padang pasir yang segar, jauh dari kota Mekah. Selama dua tahun pertama, beliau disusukan oleh Halimah Al-Saadiah. Selepas dua tahun, Halimah meminta izin ibunya supaya membenarkannya tinggal lebih lama dengannya dan ibunya bersetuju. Ibu Muhammad (s.a.w.) meninggal dunia ketika beliau berusia enam tahun, diikuti oleh kematian datuknya, Abdul Muttalib, ketika beliau berusia lapan tahun. Beliau tinggal bersama bapa saudaranya, Abu Talib, dan tiga sepupunya, iaitu Ali, Jaafar dan Akeel. Di bawah bimbingan bapa saudaranya, beliau belajar menggembala kambing dan berniaga. Apabila meningkat dewasa, beliau dikenali sebagai seorang yang jujur, adil, rendah diri dan utuh peribadinya. Orang Quraisy menggelarnya "Al-Amin" (bermaksud "Yang Dipercayai"). Semasa berusia enam belas tahun Muhammad (s.a.w.) bekerja dengan Khadijah, anak perempuan Khuwalid, seorang balu dan ahli perniagaan terkenal, yang merupakan salah seorang bangsawan Quraisy. Semasa berusia dua puluh lima tahun, beliau mengahwininya. Dianggarkan bahawa Khadijah berusia empat puluh tahun semasa mengahwininya. Beliau adalah ibu kepada semua anaknya kecuali Ibrahim. Anak-anak mereka adalah Al-Qasim, Abdullah (Al-Tahir/Al-Tayyib), Zainab, Rukayyah, Umi Kalsum dan Fatimah. Selepas kematian Khadijah, Muhammad mengahwini Maria, seorang Koptik, yang melahirkan anak bongsunya, Ibrahim. Salah satu tanda-tanda awal kebijaksanaan dan sifat diplomasi Muhammad ditunjukkan semasa berusia tiga puluh lima tahun. Suku-suku Quraisy terpaksa membina semula Kaabah untuk mengelakkannya daripada roboh. Apabila mereka perlu meletakkan "Batu Hitam" pada tempatnya, suku-suku ini mulai bersaing antara satu sama lain untuk mendapatkan penghormatan meletakkan batu tersebut pada tempatnya. Hal tersebut berterusan selama beberapa hari sehingga keadaan menjadi tegang. Perjanjian darah diadakan di antara beberapa suku untuk berjuang habis-habisan dan peperangan hampir meletus. Pada masa ini, mereka mengambil jalan damai. Mereka bersetuju bahawa orang pertama yang memasuki pintu masjid suci akan memilih siapa yang layak menerima penghormatan ini dan mereka akan bersetuju dengan keputusannya. Secara kebetulan, orang pertama yang memasuki masjid suci adalah Muhammad (s.a.w.). Apabila mereka nampak beliau, mereka menarik nafas lega dan berkata, "Dia adalah Al-Amin, kami menerimanya! Dia adalah Muhammad.". Muhammad meminta sehelai kain, membentangkannya di atas lantai dan kemudian meletakkan batu tersebut di tengah-tengah. Kemudian beliau meminta setiap suku memilih seorang wakil yang kemudiannya diminta memegang bucu kain tersebut. Semua wakil tadi membawa batu tersebut bersama-sama ke Kaabah. Apabila tiba di sana, Muhammad menggolekkannya ke tempatnya. Permulaan Kenabian Diriwayatkan bahawa tanda-tanda pertama kenabian Muhammad adalah suatu siri visi yang diterimanya pada waktu malam yang kemudiannya menjadi kenyataan betul-betul seperti mana yang beliau nampak. Gambarajah 10-2: Gua Hiraa di mana Muhammad dilantik menjadi nabi agama IslamKisah malaikat Jibril menziarahi Muhammad (s.a.w.) pada kali pertama telah diceritakan dengan terperinci dalam bahagian 6.2. Sebaik sahaja bertemu Jibril, Muhammad (s.a.w.) berlari pulang ke rumah kepada isterinya dalam keadaan menggeletar dan ketakutan seraya berkata, "Selimutkan aku! Selimutkan aku!". Setelah beliau tenang, Khadijah bertanya apa yang telah berlaku dan beliau menceritakannya. Khadijah amat arif akan keperibadian suaminya dan setelah suaminya selesai menceritakan apa yang telah berlaku, dan beliau dapat melihat ketakutan dalam mata suaminya, beliau berkata, "Tidak, demi Allah! Tuhan tidak akan memalukanmu. Kamu berbuat baik kepada keluargamu, memikul beban orang lain, bersedekah kepada yang memerlukan, membantu yang lemah, dan menolong dalam semua perkara yang baik". Tetapi beliau sendiri tidak tahu apa yang perlu dilakukan mengenai hal ini, jadi beliau memutuskan untuk meminta nasihat sepupunya yang beragama Kristian, iaitu Waraqah bin Naufal. Apabila Waraqah mendengar apa yang berlaku, beliau berkata, "Demi Dia yang memegang nyawaku, kau adalah nabi bangsa ini, dan yang menziarahimu tidak lain adalah ketua malaikat yang menziarahi Musa. Sesungguhnya, kaummu akan mengatakan kau adalah penipu, menyeksamu, mengusirmu dan memerangimu." Apabila Muhammad (s.a.w.) mendengar kata-kata ini beliau menjadi keliru kerana beliau tahu akan kedudukannya yang tinggi dalam masyarakatnya, rasa hormat mereka yang besar serta sanjungan mereka terhadapnya, dan betapa mereka memanggilnya "Yang Amanah, Yang Jujur". Maka beliau bertanya Waraqah, "Adakah mereka akan mengusirku?". Waraqah menjawab, "Ya! Tidak pernah datang seorang lelaki sebelummu yang sepertimu melainkan kaumnya akan menentangnya dan memeranginya. Jika aku hidup ke hari tersebut, aku akan berdiri di sampingmu dan membantumu.". Namun Waraqah meninggal dunia tidak lama kemudian. Pengikut-pengikutnya yang pertama adalah saudara-saudaranya yang rapat dan sahabat-sahabat karibnya. Di antara mereka adalah isterinya Khadijah, sepupunya Ali bin Abi-Talib, sahabat karibnya Abu Bakar Al-Siddik, dan anak angkatnya Zaid bin Harith, di samping golongan yang miskin dan lemah seperti Bilal yang berbangsa Habsyi, Abdullah bin Masud dan lain-lain. Beberapa orang yang menyahut seruan Muhammad adalah golongan bangsawan dan pemimpin suku Quraisy seperti Uthman bin Affan, Abdul Rahman bin Auf, Saad bin Abi-Wakkas dan Talhah bin Ubaidallah. Bagaimanapun seruan Islam Muhammad dilakukan secara rahsia selama tiga tahun sehinggalah ayat berikut diturunkan: "Maka sampaikanlah olehmu secara terang-terangan segala apa yang diperintahkan (kepadamu) dan berpalinglah daripada mereka yang mensyirikkan Tuhan." Al-Qur'an, Al-Hijr (15):94 Setelah menerima perintah ini, Muhammad (s.a.w.) memanjat ke puncak bukit Al-Safa dan berteriak sekuat-kuat hatinya, "Ya sabaha!". Teriakan ini digunakan untuk memberi amaran mengenai bahaya yang akan tiba. Ia digunakan khusus untuk menandakan serangan oleh tentera. Dengan segera, penduduk-penduduk Mekah mengerumuninya untuk mengetahui berita penting apa yang mahu disampaikannya. Setelah mereka berkumpul, beliau berkata: "Wahai keturunan Abdul Muttalib, wahai keturunan Fihr, wahai keturunan Kaab, jika aku memberi amaran kepadamu bahawa di kaki bukit adalah pasukan berkuda yang akan menyerang mu, adakah kamu akan mempercayaiku?" Mereka menjawab, "Ya!". Maka Muhammad berkata, "Maka [ketahuilah] bahawa aku adalah pemberi amaran mengenai hukuman yang keras." Orang ramai terdiam dan tidak tahu apa yang patut dikatakan sehinggalah salah seorang bangsawan, iaitu bapa saudara Muhammad, Abu Lahab, berkata, "Celakalah kamu! Adakah ini sebabnya kau mengumpulkan kami?". Mulai hari itu, Muhammad (s.a.w.) menyeru orang ramai kepada Islam tanpa rasa takut. Semakin lama semakin ramai yang mengikutinya dan memeluk Islam. Namun kebanyakan daripada mereka adalah golongan miskin, lemah dan yang melarat di kalangan kaum Quraisy. Mula-mula golongan bangsawan tidak mempedulikannya sehinggalah mereka mendapat tahu bahawa beliau mengejek berhala-berhala mereka. Di sinilah bermulanya permusuhan dan kempen serangan balas mereka bermula. Mula-mula golongan bangsawan cuba meyakinkan pengikut-pengikut Muhammad bahawa beliau adalah seorang yang gila dan penipu. Apabila pendekatan ini tidak berjaya, mereka menggunakan penyeksaan secara fizikal. Mereka yang tidak mempunyai keluarga untuk melindungi mereka dikenakan seksaan yang paling teruk. Ramai yang disebat, direjam, dipukul, tidak diberi makan dan dibakar. Golongan bangsawan ini berusaha untuk mereka cara-cara baru menyeksa mereka. Di antaranya adalah kaedah yang digunakan oleh Umayyah terhadap hamba abdinya, Bilal. Beliau membawanya ke tengah padang pasir pada masa yang paling panas, menjemurnya di bawah matahari terik dan meletakkan batu yang besar di atas perutnya. Sepanjang masa ini, Bilal tetap dengan pendiriannya, dan berulang-ulang berkata, "[Tuhan adalah] satu, [Tuhan adalah] satu." Pada masa yang sama, suku Makhzum telah membawa keluarga Yasir, ibu dan anak lelakinya, ke tengah padang pasir dan menyeksa mereka dengan teruk. Semasa hal ini berlaku, Muhammad (s.a.w.) lalu di situ dan beliau berkata, "Bersabarlah keluarga Yasir. Kamu dijanjikan syurga.". Khabbab bin Al-Art meriwayatkan, "Mereka membawa saya keluar, membakar api dan memanggang saya. Kemudian seorang lelaki meletakkan kakinya di atas dada saya untuk memadamkan api menggunakan kasutnya." Amalan di tanah Arab adalah seseorang tidak akan menyerang atau menghina ahli sebuah keluarga atau suatu suku yang kuat kerana bimbang sukunya akan membalas dendam. Mereka yang tidak menjadi ahli suku tersebut akan membuat perjanjian perlindungan dengan seorang bangsawan dalam keluarga yang berpengaruh atau suku yang berpengaruh. Dengan cara itu mereka dapat melindungi keluarga dan harta mereka daripada diserang oleh jiran-jiran mereka. Semasa kaum Quraisy memulakan penindasan terhadap Muhammad (s.a.w.) dan pengikut-pengikutnya, ramai di antara mereka mendapatkan perlindungan dengan berbaik dengan orang bukan Islam dengan cara ini. Contohnya, Abu Bakar Al-Siddik dilindungi oleh bin Al-Daghnah, dan Uthman bin Madhgun dilindungi oleh Al-Waleed bin al-Mugeerah. Muhammad (s.a.w.) berada di bawah perlindungan bapa saudaranya Abu Talib. Perlindungan ini tidaklah melindungi mereka daripada semua bentuk penyeksaan, tetapi ia memberikan mereka perlindungan daripada bentuk penyeksaan yang teruk atau pembunuhan. Perlu disebutkan di sini bahawa Abu Bakar dan Uthman merasakan perlindungan daripada seorang bukan Islam adalah tidak pantas dan kemudiannya telah menolak perlindungan tersebut dan memilih untuk meminta perlindungan Allah Yang Maha Berkuasa. Penindasan yang berterusan dan tidak putus-putus terhadap umat Islam oleh kaum Quraisy menyukarkan mereka mengisytiharkan keIslaman mereka, apa tah lagi menyeru orang lain untuk menganut Islam. Pada suatu hari, sahabat-sahabat Muhammad (s.a.w.) berkumpul dan berkata sesama sendiri, "Demi Allah, kaum Quraisy belum pernah mendengar Qur'an dibacakan kepada mereka, maka siapakah di antara kamu yang akan membacakannya kepada mereka?". Abdullah bin Masud menawarkan diri, "Saya akan melakukannya.". Mereka membantah, "Kami bimbang mereka menyerangmu, kamu mahukan seseorang daripada suku atau keluarga yang kuat untuk melindunginya.". Abdullah menjawab, "Biarlah aku melakukannya, Tuhan akan melindungiku.". Apabila fajar menyingsing, Abdullah keluar ke tempat berkumpul di sebelah Kaabah dan mulai membaca Qur'an dengan suara yang kuat. Beliau membaca: "(Tuhan) Yang Maha Pemurah, Yang telah mengajarkan Al-Qur'an. Dia menciptakan manusia, mengajarnya pandai berbicara..." Al-Qur'an, Al-Rahman (55):1-4Abdullah meneruskan bacaannya sementara para bangsawan Quraisy bertanya satu sama lain, "Apa yang diucapkannya?". Kemudian salah seorang daripada mereka berkata, "Dia sedang membaca sebahagian daripada apa yang dibawa oleh Muhammad!". Maka mereka meluru kepadanya dan menampar mukanya, tetapi beliau terus membacakan surah ini sehingga beliau berpendapat apa yang mereka dengar telah memadai. Apabila Abdullah kembali golongan Muslim dan mereka nampak bekas pukulan pada mukanya mereka berkata, "Inilah yang kami bimbang akan berlaku padamu.". Abdullah menjawab, "Musuh-musuh Allah tidak pernah begitu lemah terhadapku seperti mana hari ini, dan jika kamu mahu, aku akan kembali dan membacakan Qur'an di hadapan mereka esok!". Mereka menjawab, "Jangan, cukuplah. Kamu telah mengucapkan apa yang mereka benci [mendengarnya].". Jika beginilah keadaan pengikut-pengikut Muhammad (s.a.w.), maka bagaimanakah keadaan Muhammad sendiri dilayan oleh kaumnya? Golongan bangsawan Quraisy bergabung tenaga dalam usaha menghapuskan ajaran Muhammad. Mereka memberitahu orang ramai bahawa beliau gila, seorang ahli sihir, dan seorang penyajak. Mereka menunggu di jalan-jalan dan berusaha sedaya-upaya untuk menakutkan orang ramai dan menghalang mereka daripada bercakap dengannya. Mereka menyeksa rakan-rakannya dan cuba sedaya-upaya untuk menyakitinya. Mereka melemparkan duri dan benda-benda tajam di jalan yang dilaluinya, membuang tahi unta di atas kepalanya semasa beliau bersembahyang, memaki-hamunnya bila sahaja mereka bertemu dengannya, menahan makanan daripadanya dan sahabat-sahabatnya, dan juga cuba untuk membunuhnya. Lama-kelamaan golongan bangsawan Quraisy menukar nama Muhammad (Yang Terpuji) kepada Muhmmmam (Yang Dicerca). Apabila mereka berbincang tentangnya, mereka berkata, "Celakalah yang dicerca.". Atas sebab ini, Muhammad (s.a.w.) berkata kepada sahabat-sahabatnya, "Tidakkah kamu merasa kagum bagaimana Tuhan membalikkan sumpahan mereka terhadapku? Mereka menyumpah Muhammam dan namaku adalah Muhammad.". Setelah hal ini berterusan beberapa lama, golongan bangsawan Quraisy pergi menemui bapa saudara Muhammad, iaitu Abu Talib, dan cuba menyogoknya untuk menarik balik perlindungannya ke atas Muhammad (s.a.w.). Apabila ini tidak berjaya, mereka pergi berjumpa Muhammad dan cuba menyogoknya dengan kekayaan, martabat yang tinggi dan melantiknya sebagai pemimpin dengan syarat beliau meninggalkan ajarannya. Beliau menolak. Apabila penyeksaan oleh kaum Quraisy sudah tidak tertanggung, Muhammad (s.a.w.) membenarkan sahabat-sahabatnya berhijrah ke Habsyah. Lapan puluh tiga orang umat Islam bertolak ke Habsyah. Apabila kaum Quraisy mendapat berita mengenai pemergian mereka, mereka menghantar wakil kepada Negus (Al-Najashi), iaitu raja Habsyah yang beragama Kristian, berserta hadiah yang banyak dengan harapan dapat memujuknya memulangkan mereka yang berhijrah kepada kaum Quraisy. Perbincangan di antara ketiga-tiga pihak berakhir dengan raja memutuskan untuk tidak menyerahkan umat Islam kepada kaum Quraisy. Ini boleh dianggap sebagai kemenangan strategik pertama umat Islam ke atas penindas mereka, oleh itu marilah kita lihat kisah ini. Apabila bangsawan Quraisy mendapat tahu bahawa umat Islam mendapat perlindungan daripada seksaan di Habsyah dan bahawa mereka dibenarkan mengamalkan agama mereka dengan bebas, mereka mengambil keputusan untuk menghantar rombongan yang terdiri daripada Abdullah bin Rabia dan Amr bin Al-aas, berserta hadiah-hadiah yang banyak untuk mengadap Raja Habsyah dan general-generalnya. Apabila rombongan ini tiba di Habsyah, mula-mula mereka memberikan hadiah mereka kepada general-general raja dan menerima kebenaran untuk mengadap raja. Semasa mengadap raja mereka berkata, "Telah datang ke negaramu segolongan yang telah menimbulkan kekacauan daripada kalangan kami. Mereka telah menyeleweng daripada agama nenek moyang mereka dan mereka tidak menerima agamamu, sebaliknya mereka telah mereka agama baru yang tidak pernah didengar olehmu atau oleh kami. Golongan bangsawan daripada kaum mereka, bapa-bapa mereka, bapa-bapa saudara mereka, dan keluarga mereka meminta agar mereka dikembalikan kepada keluarga mereka, kerana merekalah yang lebih dekat dengan mereka ini." Pegawai-pegawai raja bersuara, "Mereka berkata benar, wahai raja, maka pulangkanlah mereka kepada kaum mereka." Raja menjadi murka apabila mendengar hal ini dan enggan mempercayai kata-kata mereka, juga enggan memulangkan mereka yang meminta perlindungannya. Kemudian baginda memerintahkan supaya umat Islam dibawa mengadapnya dan biskop-biskopnya. Apabila mereka telah berkumpul, baginda bertanya umat Islam, "Apakah agama yang telah menyebabkan kamu meninggalkan agama nenek moyangmu dan tidak menerima agama beta atau agama-agama lain?". Jaafar bin Abu Talib, sepupu Muhammad (s.a.w.), bangun lalu menjawab, "Wahai Raja Habsyah, sebelum ini kami adalah orang yang jahil, menyembah berhala, memakan bangkai binatang, berkelakuan tidak sopan, memutuskan tali kekeluargaan, berbuat jahat terhadap jiran kami, dan yang kuat di kalangan kami menekan yang lemah. Inilah sikap kami sehinggalah Tuhan mengutuskan seorang nabi kepada kami. Kami tahu keturunannya, kejujurannya, sikap amanahnya, dan kesuciannya. Beliau menyeru kami kepada Allah dan supaya menyembahNya sahaja dan meninggalkan semua yang kami sembah selain daripada Dia. Beliau memerintahkan kami supaya bercakap benar, bersikap amanah, menguatkan tali kekeluargaan, berbuat baik kepada jiran-jiran, tidak memakan darah, tidak berkelakuan tidak sopan, serta jangan berbohong, mencuri harta anak yatim dan memfitnah wanita yang suci. Beliau juga memerintahkan kami supaya menyembah Allah sahaja dan tidak menyekutukannya dengan apa jua. Beliau memerintahkan kami supaya bersembahyang, bersedekah dan berpuasa (dan beliau menyenaraikan perintah-perintah Islam). Lalu kami beriman dengannya, menerima ajarannya, dan mematuhi apa yang diterimanya daripada Allah, menyembah hanya Allah dan tidak menyekutukan sesiapa denganNya, menahan diri daripada apa yang dilarang, dan menerima segala yang dihalalkan buat kami. Atas sebab ini kaum kami memusuhi kami. Mereka menyeksa kami dan menindas kami dengan harapan dapat mengembalikan kami daripada menyembah Allah kepada menyembah berhala, dan agar kami menerima apa yang kini kami anggap perbuatan-perbuatan yang keji. Maka setelah mereka menindas kami, berlaku zalim terhadap kami, mengongkong kami, dan menghalang kami daripada agama kami, kami lari ke negaramu dan memilihmu daripada yang lain, mengharapkan perlindungan, dan agar kami tidak perlu takut akan ketidakadilan dengan adanya tuanku." Raja mendengar penjelasan Jaafar dengan sabar dan kemudian berkata, "Adakah kamu membawa apa yang telah dibawa oleh sahabatmu?". Jaafar menjawab, "Ya". Raja berkata, "Bacakanlah kepadaku.". Maka Jaafar membacakan ayat-ayat daripada surah Maryam (19) yang berbunyi: "Kaaf Haa Yaa 'Ain Saad. (Yang dibacakan ini adalah) penjelasan tentang rahmat Tuhan kamu kepada hambaNya, Zakaria, iaitu tatkala dia berdoa kepada Tuhannya dengan suara yang lembut. Dia berkata: "Ya Tuhanku, sesungguhnya tulangku telah lemah dan kepalaku telah dipenuhi uban, dan aku belum pernah kecewa dalam berdoa kepada Engkau, ya Tuhanku. Dan sesungguhnya aku khuatir terhadap mawaliku [1] sepeninggalanku, sedang isteriku adalah seorang yang mandul, maka anugerahkanlah aku daripada sisiMu seorang putera, yang akan mewarisiku dan mewarisi sebahagian keluarga Yaakob; dan jadikanlah dia, ya Tuhanku, seorang yang diredhai". "Hai Zakaria, sesungguhnya Kami memberi khabar gembira kepadamu akan seorang anak yang namanya Yahya, yang sebelumnya Kami belum pernah menciptakan orang yang serupa dengannya". Zakaria berkata: "Ya Tuhanku, bagaimana akan ada anak bagiku, padahal isteriku adalah seorang yang mandul dan aku sesungguhnya sudah mencapai umur yang sangat tua". Tuhan berfirman: "Demikianlah". Tuhan berfirman: "Hal itu adalah mudah bagiKu; dan sesungguhnya telah Aku ciptakan kamu sebelum itu, padahal kamu (pada waktu itu) belum ada sama sekali" AlQur'an, Maryam (19):1-8(Untuk kandungan surah ini yang lengkap, sila dapatkan terjemahan Al-Qur'an). Apabila raja tersebut mendengar ayat-ayat ini, baginda menangis sehingga janggutnya basah, dan dan biskop-biskopnya turut menangis. Baginda berkata, "Sesungguhnya ini dan apa yang telah dibawa oleh Jesus telah datang dari cahaya yang sama.". Baginda berkata kepada rombongan Quraisy, "Kembalilah kepada kaummu, aku tidak akan mengembalikan mereka kepadamu." Keeseokan harinya, Amr bin Al-Aas kembali mengadap raja dan berkata, "Mereka berkata yang buruk-buruk mengenai Jesus putera Maryam". Mendengar hal ini, sekali lagi raja tersebut memanggil umat Islam dan bertanya mereka, "Apa katamu mengenai Jesus putera Maryam?". Jaafar bin Abu Talib menjawab, "Mengenainya saya sampaikan kata-kata nabi kami: bahawa beliau adalah suruhan tuhan dan seorang nabi, roh daripadaNya, firmanNya yang dianugerahkan kepada Maryam yang suci.". Mendengar ini, raja tersebut memukul tangannya ke lantai dan mengangkat sebatang tongkat. Kemudian baginda berkata, "Sesungguhnya Jesus putera Maryam tidak lebih daripada apa yang kau katakan walaupun sebanyak tongkat ini.". Baginda memberikan perlindungan kepada umat Islam dan rombongan Quraisy pulang dengan tangan kosong. Raja Habsyah mangkat semasa hayat Muhammad (s.a.w.). Apabila Muhammad (s.a.w.) mendapat berita kemangkatannya, beliau mengarahkan umat Islam berkumpul untuk sembahyang jenazah bagi raja tersebut. Semasa semua ini sedang berlaku di Habsyah, Muhammad (s.a.w.) dan sahabat-sahabatnya yang memilih untuk tinggal di Mekah terus menanggung penyeksaan kaum Quraisy. Namun bilangan mereka terus meningkat walaupun kaum Quraisy berusaha menyekat mereka bersungguh-sungguh. Ramai di antara mereka yang menganut Islam adalah daripada kalangan bangsawan, seperti Umar bin al-Khattab. Pada tahun ketujuh Muhammad (s.a.w.) berdakwah, golongan bangsawan Quraisy merasa amat terdesak untuk menghalang perkembangan Islam di kota mereka, maka mereka berkumpul dan menulis perjanjian "Sekatan ke atas Hashim dan Banu Muttalib". Dalam perjanjian ini, semua golongan bangsawan bersetuju bahawa mereka tidak akan berjual beli dengan keturunan Hashim dan banu Muttalib (suku Muhammad). Mereka juga bersetuju untuk tidak mengahwini sesiapa daripada suku tersebut mahu pun membenarkan sesiapa daripada suku tersebut mengahwini ahli suku mereka. Dokumen ini digantung di dalam Kaabah. Sekatan ini berterusan selama tiga tahun. Dalam tempoh ini, mereka daripada suku Hashim dan Abdul Muttalib menanggung derita yang hebat sehingga terpaksa memakan daun. Mereka tidak dapat berjual beli dengan kaum Quraisy dan kaum Quraisy menghalang pedagang-pedagang lain daripada berurusan dengan mereka melainkan pada harga yang amat tinggi. Walaupun bangsa Arab pada zaman ini tenggelam dalam berbagai amalan yang keji, masih ada juga di antara mereka yang baik. Di kalangan mereka masih ada sekelumit rasa harga diri dan keadilan. Inilah yang akhirnya mendorong mereka, di antaranya Amr bin Rabia, untuk mengumpulkan mereka yang sependapat dengannya untuk mendesak golongan bangsawan agar membatalkan sekatan tersebut. Apabila mereka bangun untuk mengoyakkan dokumen tersebut, mereka mendapati bahawa ia telah dimakan serangga kecuali bahagian yang tertulis "Dengan nama Tuhan.". Pada tahun kesepuluh, bapa saudara Muhammad, Abu Talib, dan isterinya, Khadijah, meninggal dunia. Dengan kematian mereka, penindasan kaum Quraisy berganda. Dari kalangan segelintir yang dibenarkan mendengar bacaan Qur'an, ramai yang menganut Islam Bagaimanapun, penindasan yang tidak putus-putus kaum Quraisy terhadap umat Islam menyebabkan Muhammad (s.a.w.) mencari sekutu untuk melindungi mereka daripada kaum Quraisy dan untuk membolehkan orang ramai mendengar ajaran Islam. Maka beliau mengembara ke TAif [2] untuk meminta perlindungan suku Thaqeef dan dengan harapan mereka akan menerima seruannya. Dia menyampaikan seruannya kepada Ibn Abd-Yalail bin Abdul Kulal dan golongan bangsawan Taif. Bagaimanapun, mereka mencacinya. Kemudian mereka mengumpulkan penduduk-penduduk bandar tersebut dan menghasut mereka sehingga mereka merejamnya lalu beliau meninggalkan mereka dan menuju ke sebuah ladang kepunyaan Utba dan Shaiba, anak kepada Rabia. Mereka memerhatikannya dari jauh ketika beliau duduk di bawah pohon anggur mereka dan berdoa kepada Allah. Apabila Muhammad (s.a.w.) melihat bahawa orang-orang Thaqeef telah meninggalkannya dan kembali kepada urusan harian mereka, dengan hati yang sedih beliau menadah tangannya ke langit dan berdoa: "Ya Tuhanku, aku mengadu kepadamu akan kelemahanku, ketidakuapayaanku dan kedegilan manusia terhadapku. Wahai Yang Maha Mengasihani, kaulah Tuhan golongan yang lemah dan Tuhanku. Kepada siapakah akan kau serahkan aku? Kepada orang yang jauh yang akan memarahiku, atau kepada musuhku yang telah kau berikan kuasa ke atasku? Selagi kau tidak murka terhadapku, maka aku tidak peduli [apa yang terjadi kepadaku], tetapi [anugerah] kesejahteraanmu adalah lebih berharga buatku. Aku meminta perlindungan dalam cahayamu yang telah menerangi kegelapan, dan melaluinya semua hal kehidupan dan akhirat akan ditentukan dengan adil, bahawa sama ada hukumanMu menimpaku atau kemarahanMu menimpaku. KepadaMu segala ketenangan, dan tiada sesiapa yang mempunyai kuasa atau upaya melainkanMu." Semasa Utba dan Shaiba memerhatikan Muhammad (s.a.w.), mereka merasa kasihan terhadapnya lalu menghantar abdi mereka, iaitu Addas, untuk memetik semangkuk anggur dan memberikannya kepadanya. Addas memetik angguk dan membawanya kepada Muhammad, lalu meletakkannya ke dalam tangan beliau dan berkata, "Makanlah.". Sebelum makan, Muhammad membaca "Dengan nama Allah" (yang mana ini diucapkan oleh umat Islam sebelum makan atau minum). Addas adalah seorang Kristian dan apabila beliau mendengar ucapan ini, beliau berkata kepada Muhammad, "Sesungguhnya ini bukanlah ucapan orang di negara ini. ". Muhammad bertanya dari mana asal beliau dan Addas menjawab , "Dari Ninwa. ". Muhammad berkata, "Dari negara seorang lelaki yang alim bernama Yunus, anak kepada Amittai. ". Addas merasa kagum lalu berkata, "Dan bagaimanakah kamu tahu mengenai Yunus anak kepada Amittai? ". Muhammad (s.a.w.) menjawab, "Dia adalah saudaraku. Dia adalah seorang nabi dan aku adalah seorang nabi. ". Apabila mendengar ucapan ini, Addas mencium tangan, kepala dan kaki nabi Muhammad. Apabila Utba dan Shaiba melihat hal ini mereka berkata, "Sesungguhnya dia telah menyelewengkan abdi kita. ". Apabila Addas kembali kepada mereka, mereka berkata, "Cis Addas! Mengapakah kamu mencium kepala, tangan dan kaki lelaki itu? ". Addas menjawab, "Ya tuan ku, tiada yang lebih baik di bumi ini selain daripada itu. Dia telah memberitahuku perkara yang hanya diketahui oleh seorang nabi. ". Mereka memarahinya, "Cis Addas! Jangan biarkan dia menyelewengkanmu daripada agamamu. Agamamu lebih baik daripada agamanya! " Muhammad (s.a.w.) berlalu dan kembali ke rumahnya dengan perasaan yang amat sedih. Dalam perjalanan pulang, beliau singgah di Qarn ath-Tha'alib dan apabila beliau memandang ke atas, beliau nampak awan mengikutinya dan malaikat Jibril di dalam awan tersebut. Malaikat Jibril berkata kepadanya, "Allah telah mendengar apa yang dikatakan oleh kaummu kepadamu, dan apa jawapan mereka kepadamu. Allah telah mengutus Malaikat Gunung kepadamu supaya kamu boleh mengarahkannya melakukan apa yang kamu kehendaki terhadap mereka. ". Malaikat Gunung menyapanya dan berkata, "Wahai Muhammad! Perintahkanlah apa yang kau kehendaki. Jika kau mahu, aku akan jadikan al-Akhshabain (dua gunung yang mengelilingi Taif) runtuh ke atas mereka. ". Nabi (s.a.w.) menjawab, "Jangan, kerana aku berharap agar ada di kalangan anak-anak mereka yang akan menyembah Allah sahaja, dan tidak akan menyembah selainNya. ". Beliau kembali ke Mekah dan kepada penghinaan kaumnya. Tidak lama selepas itu, Allah Yang Maha Berkuasa membawa Muhammad (s.a.w.) ke "Furthest Mosque" ("Tempel Mount" di Palestin) dan kemudian mengangkatnya ke langit di mana beliau bertemu dengan nabi-nabi Tuhan, melihat banyak tanda-tanda kebesaran Tuhan, dan kemudian ibadat sembahyang lima kali sehari ke atasnya dan umat Islam diperintahkan. Semua ini berlaku dalam masa satu malam yang kemudiannya dikenali sebagai malam "Israk dan Mikraj" (perjalanan malam dan keberangkatan ke langit). Muhammad (s.a.w.) terus menyeru suku-suku yang berdekatan kepada Islam dan membantu umat Islam bila saja ada kesempatan. Semasa musim berdagang ketika semua suku-suku yang berhampiran berkumpul di Mekah, Muhammad (s.a.w.) akan keluar dan bercakap dengan mereka dan menggalakkan mereka menerima Islam. Sepanjang masa, bapa saudaranya, Abu Lahab, akan mengekorinya. Bila sahaja beliau bercakap dengan sesuatu suku dan mengajak mereka menerima Islam, Abu Lahab akan menghalangnya dan cuba sedaya-upaya menghalang mereka. Apabila Muhammad (s.a.w.) bercakap dengan mana-mana suku, beliau akan memberitahu mereka bahawa beliau adalah utusan Tuhan dan bahawa beliau diutuskan untuk membimbing mereka keluar daripada kejahilan mereka dan meninggalkan penyembahan berhala kepada cahaya Tuhan dan menyembah Tuhan yang Esa, Pencipta dan Pemelihara semesta alam. Beliau akan membacakan Qur'an dan menggalakkan mereka menerima Islam. Salah satu suku yang bertemu dengan Muhammad melalui cara ini adalah suku Al-Kazraj dari bandar Madinah Al-Munawarah (dipanggil Yathrib pada masa itu). Apabila mereka mendengar seruan Muhammad, mereka teringatkan ramalan-ramalan kaum Yahudi di kota mereka dan bagaimana kaum Yahudi sering mengugut mereka akan ketibaan "nabi terakhir" yang akan memimpin mereka kepada kemenangan besar dan menubuhkan kerajaan Tuhan di bumi. Apabila mereka mendengar kata-kata Muhammad (s.a.w.) dan Qur'an, mereka berkata sesama sendiri, "Sesungguhnya inilah nabi yang kaum Yahudi sering ugutkan kita, maka jangan biarkan mereka terlebih dahulu mengikutinya.". Maka mereka mempercayainya dan menerima ajarannya, sebaliknya kebanyakan kaum Yahudi menolak Muhammad. Atas sebab ini, kita dapati di dalam Qur'an: "Dan telah datang kepada mereka Al-Qur'an daripada Allah yang membenarkan apa yang ada pada mereka, pada hal sebelumnya mereka biasa memohon (kedatangan Nabi) untuk mendapat kemenangan atas orang-orang kafir, maka setelah datang kepada mereka apa yang telah mereka ketahui, mereka lalu engkar kepadanya. Maka laknat Allah ke atas orang-orang yang engkaritu." Al-Qur'an, Al-Baqarah (2):89Penduduk-penduduk Madinah kembali ke sana dan menyebarkan berita ini. Pada tahun berikutnya, dua belas daripada mereka kembali dan berjanji dengan Muhammad (s.a.w.) bahawa mereka menyerah dan menerima ajarannya. Ini dikenali sebagai "Perjanjian Pertama Al-Ahzab". Setelah rombongan ini kembali kepada kaum mereka, Muhammad (s.a.w.) menghantar guru-guru yang mengajarkan penduduk kota tersebut Qur'an dan agama Islam. Ini berterusan selama setahun sehinggalah hampir tiada penghuni rumah di Madinah yang tidak menerima Islam. Pada penghujung tahun tersebut, mereka menghantar satu lagi rombongan kepada Muhammad (s.a.w.) yang terdiri daripada tujuh puluh lima orang wakil. Mereka memeterai perjanjian Aqaba kedua, iaitu "perjanjian peperangan". Mereka berjanji akan melindungi Muhammad dan sahabat-sahabatnya dalam lingkungan kota mereka dengan harta mereka dan kuasa mereka tanpa mengira apa akibatnya kepada diri dan keluarga mereka, dan akan melindungi mereka seperti mana mereka melindungi isteri-isteri dan anak-anak mereka. Setelah menerima perjanjian ini, Muhammad (s.a.w.) membenarkan pengikut-pengikutnya berhijrah ke Madinah (perbincangan lanjut di bahagian 6.4). Seorang Muslim bernama Salamah bin Salamah bin Waksh, seorang penduduk Madinah, meriwayatkan: "Kami mempunyai seorang jiran Yahudi dari suku Abad-Alash'hal. Pada suatu hari beliau keluar dari rumahnya dan berbual dengan beberapa orang daripada suku Abad-Alash'hal. Pada masa itu saya adalah yang termuda di antara mereka. Saya sedang memakai jubah dan membentangkannya di halaman keluarga saya. Dia (jiran saya) mula bercakap tentang Hari Pengadilan, kehidupan semula manusia, pengadilan, hisab, Syurga dan Neraka. Dia sedang bercakap mengenainya kepada suatu suku yang mempercayai berbilang tuhan, penyembah-penyembah berhala - orang yang tidak percaya adanya hari akhirat atau kehidupan semula selepas kematian. Atas sebab ini mereka menjawab, "Adakah kamu benar-benar percaya hal ini akan berlaku? Adakah kamu benar-benar percaya yang manusia akan dihidupkan kembali selepas mati di tempat yang ada Syurga dan Neraka untuk diberikan balasan atas perbuatan mereka?". Beliau menjawab, "Ya, demi Dia yang menjanjikannya!". Dia menyambung bahawa dia lebih suka dipanggang dalam relau di dunia daripada menganggung api Neraka pada hari akhirat. Yang lain-lain menjawab, "Jadi apakah buktimu akan hal ini?". Dia menjawab, "Seorang nabi akan datang dari daerah itu", dan dia menunjuk ke arah Mekah dan Yaman (selatan). Mereka menjawab, "Dan bilakah kita akan menemuinya?". Beliau melihat kepadaku, seorang anak kecil, dan berkata, "Jika anak ini dewasa, dia akan menemuinya." Salamah menyambung, "Demi Allah! Siang dan malam tidak berlalu tanpa Muhammad dilantik sebagai utusan, dan beliau hidup di kalangan kita. Kami mempercayainya dan menerimanya, tetapi beliau tidak mempercayainya dan menolaknya kerana sikap melampaui batas dan rasa cemburu. Pada suatu hari kami berkata kepadanya, '[Apa kena dengan kamu?] Bukankah kamu yang memberitahu kami mengenainya?". Beliau menjawab, "Ya! Tetapi dia bukan orangnya".". Asim bin Omar bin Qutadah meriwayatkan bahawa seorang tua Yahudi daripada suku Bani Quradah berkata kepadanya: "Tahukah kamu kisah bagaimana Thalaba bin Sa'idah, Usaid bin Sa'iah dan Asab bin Ubaid daripada suku Hadal, saudara kepada Bani Quraidah menjadi Muslim?". Aku menjawab, "Tidak". Dia berkata, "Ada seorang lelaki daripada keturunan Israel yang datang kepada kami dari negeri Syam (Babilon, Palestin dll). Namanya adalah Ibn-Alhai'iban. Dia tiba dua tahun sebelum permulaan Islam. Semasa dia tinggal bersama kami, kami tidak perlah melihat seorang lelaki yang lebih taat beribadat selain daripadanya. Apabila hujan tidak turun, kami pergi berjumpanya dan berkata, "Wahai Ibn-Alhai'iban, berdoalah supaya Tuhan menurunkan hujan kepada kita.". Dia akan menjawab, "Aku tidak akan berbuat demikian melainkan kamu bersetuju untuk menyedekahkan sebahagian hasil tuaianmu [kepada yang memerlukan].". Kami akan bertanya, "Berapa banyak yang perlu disedekahkan?". Dia menjawab, "Sedekahkanlah satu saa (berat) kurma atau dua muud (berat) gandum.". Dia berkata, baring ini kita sedekahkan dan dia menemani kami ke pinggir kota dan berdoa kepada Tuhan bagi pihak kami. Sebelum dia berdiri, awan telah memayungi kami dan hujan mulai turun. Dia berbuat demikian bukan sekali, atau dua kali, atau tiga kali [tetapi lebih]. Semasa dia hampir menemui mautnya, dia tahu yang dia akan meninggal dunia dan berkata, "Wahai keturunan Israel, pada pendapatmu apakah yang menyebabkan aku meninggalkan tanah yang subur untuk datang ke tanah gersang ini?". Mereka menjawab, "Kau lebih tahu". Dia berkata, "Ketahuilah bahawa aku datang ke sini menunggu nabi Tuhan yang telah hampir tiba, dan tanah ini adalah tempat hijrahnya." (lihat Bab 6). Aku berharap bahawa masanya telah hampir tiba supaya aku boleh mengikutinya. Maka jangan biarkan sesiapa mengikutinya sebelum kamu, wahai keturunan Israel, kerana dia diutuskan untuk menumpahkan darah dan untuk menawan wanita dan anak-anak sesiapa yang menentangnya. Oleh itu jangan biarkan hal itu menghalang kamu daripadanya. Apabila Muhammad diutus, dan dia dikelilingi oleh Bani Quraidah, pemuda-pemuda yang mendengar kata-katanya berkata kepada kaum mereka, "Demi Allah! Sesungguhnya inilah nabi yang disebut oleh Ibn-Alhai'iban.". Mereka menjawab, "Dia bukan orangnya". Pemuda-pemuda tersebut berkata, "Memang dialah orangnya.". Maka ketiga-tiga pemuda ini meninggalkan kaum mereka dan menerima Islam. " Hijrah ke Madinah Apabila umat Islam menerima kebenaran Muhammad (s.a.w.) untuk berhijrah ke Madinah, mereka mula meninggalkan Mekah beramai-ramai pada waktu malam kerana bimbang diketahui oleh kaum Quraisy. Mereka yang meninggalkan Mekah dikenali sebagai golongan Muhajirin (Yang Berhijrah). Semasa meninggalkan Mekah, mereka meninggalkan harta mereka, binatang ternakan mereka dan rumah mereka. Kaum Quraisy tidak membuang masa untuk menuntut harta ini dan ketamakan mereka mengumpul harta ini menyebabkan mereka tidak memburu umat Islam yang lari sehelai sepinggang dengan membawa hanya bekalan yang mencukupi untuk perjalanan mereka dan rasa cinta yang membara terhadap Tuhan. Walaupun umat Islam telah meninggalkan semua harta dunia mereka kepada kaum Quraisy, ini tidak menghalang ramai daripada mereka daripada ditangkap dan diseksa oleh kaum Quraisy. Hind binti Abi Umayyah bin Al-Mugheerah Al-Quraisya Al-Makhzumiyyah (lebih dikenali sebagai Umu Salamah) adalah salah seorang mangsa. Beliau mengahwini Abdullah bin Abdulasad, salah seorang daripada sepuluh orang pertama yang menganut Islam. Mereka mempunyai seorang anak lelaki bernama Salamah. Setelah menerima kebenaran untuk berhijrah ke Madinah, Abdullah mengumpulkan sedikit bekalan, meletakkan anak dan isterinya di atas unta dan keluar menuju ke Madinah. Apabila mereka tiba di pinggir kota, beberapa lelaki daripada suku Makhzum (suku Umu-Salamah) ternampak mereka. Mereka meluru ke arahnya dan berkata, "Walaupun kami tidak berkuasa menahan kamu, tetapi kamu tidak dibenarkan untuk membawa anak perempuan kami.", lalu mereka merampas tali unta daripada tangannya. Semasa hal ini berlaku, sekumpulan lelaki daripada suku Abdulasad, iaitu suku suami Umu-Salamah, menjadi marah melihat perbuatan ini dan menjerit, "Demi Tuhan, jika kaummu mengambilnya, kamu tidak dibenarkan mengambil anaknya kerana anaknya adalah daripada suku kami.", lalu mereka merampas anak itu. Kedua-dua suku menarik tangan anak itu sehingga tangannya terseliuh. Akhirnya suku Makhzum mengambil Umu Salamah dan suku Abdulasad mengambil anak lelaki Salamah, dan Abdullah tiada pilihan lain kecuali pergi ke Yathrib seorang diri. Selepas itu, Umu Salamah pergi ke pinggir bandar dan meratapi kehilangan anak dan suaminya hinggalah hari malam setiap hari. Ini berlarutan selama setahun sehingga timbul rasa kasihan pada kedua-dua suku dan mereka mengembalikan anaknya dan membenarkannya mengikut suaminya. Contoh lain adalah Suhaib Al-Rumi, seorang Arab daripada suku Numair. Beliau ditahan orang Rom semasa mereka menyerang bandar Al-Thani di Iraq semasa beliau masih kecil. Setelah menjadi hamba abdi golongan bangsawan Rom selama beberapa tahun, beliau dapat melarikan diri dan kembali ke Arab. Beliau pergi ke Mekah sebagai seorang penghirjah tanpa ingat sepatah pun perkataan Arab. Pelatnya yang pekat dan rambutnya yang merah menyebabkan beliau digelar "Al-Rumi" (Orang Rom). Suhaib tinggal beberapa tahun di Mekah sambil berniaga dan akhirnya dapat mengumpulkan banyak harta. Semasa tinggal di Rom, Suhaib pernah mendengar seorang paderi Kristian berkata kepada seorang bangsawan Rom bahawa masa ketibaan nabi yang terakhir dari Tanah Arab telah hampir dan beliau akan mengesahkan ajaran Jesus (lihat Bab 6). Apabila Suhaib mendengar berita tentang ajaran Muhammad, beliau bertanya mengenainya, dan akhirnya menerima Islam. Apabila Muhammad (s.a.w.) membenarkan penghijrahan ke Madinah, Suhaib mengumpulkan barang miliknya dan menuju ke sana. Bagaimanapun, golongan bangsawan Quraisy mendapat tahu mengenai hal ini dan cuba menghalangnya daripada pergi. Mereka bergilir-gilir berkawal supaya beliau tidak dapat meninggalkan Mekah, tetapi beliau berjaya memperdayakan mereka dan pergi. Kaum Quraisy sedar yang mereka telah terpedaya tidak lama selepas itu, lalu menghantar penunggang-penunggang dan kuda-kuda yang terlaju untuk mengejarnya, dan mereka berjaya mengejarnya. Apabila Suhaib nampak mereka, beliau turun daripada tunggangannya, mengeluarkan busur dan panah dan berkata, "Wahai kaum Quraisy, demi Allah kamu tahu yang aku adalah pemanah yang handal. Demi Allah, kamu tidak akan dapat mendekatiku melainkan aku bunuh setiap seorang daripadamu, dan aku akan memukul kamu dengan pedangku sehingga ia jatuh daripada tanganku." Kaum Quraisy menjawab, "Kau datang kepada kami sebagai penghijrah yang miskin. Setelah kau kaya-raya kini kau mahu meninggalkan kami? Demi Allah, kami tidak akan membiarkan kau pergi dengan nyawa dan hartamu!". Suhaib menjawab, "Jika aku berikan hartaku kepadamu, adakah kau akan membiarkan aku pergi?". Mereka menjawab, "Ya". Maka Suhaib memberitahu mereka tempat di mana hartanya ditanam, mereka mendapatkannya dan melepaskannya. Apabila Suhaib sampai ke Quba (sebuah bandar yang terletak dua baru dari Madinah), Muhammad (s.a.w.) nampak beliau dan bergegas menyapanya, "Sesungguhnya kamu telah untung besar dalam perniagaanmu wahai bapa kepada Yahya, sesungguhnya kamu telah beruntung.". Apabila Suhaib mendengar kata-kata ini beliau berkata, "Demi Allah, tiada sesiapa yang mendahuluiku [menyampaikan berita ini]. Tentunya kau telah dimaklumkan oleh [malaikat] Jibril." Semua umat Islam Mekah berhijrah secara diam-diam pada waktu malam kerana bimbangkan penindasan kaum Quraisy. Semua, kecuali Umar bin Al-Khattab. Umar adalah seorang yang berkuasa dan amat dihormati oleh kaum Quraisy. Beliau adalah seorang yang amat mahir dalam hal peperangan. Setelah membuat keputusan untuk berhijrah, beliau berdiri di tengah-tengah masjid suci di Mekah di hadapan para bangsawan dan mengisytiharkan, "Aku telah memutuskan untuk berhijrah. Kepada sesiapa yang ingin supaya ibu bapanya kehilangan anak, atau ingin menjadikan anaknya yatim, temuilah aku di belakang bukit ini.", dan beliau pun pergi. Sudah tentu tiada sesiapa yang berani mengekorinya. Selepas Muhammad (s.a.w.) memerintahkan umat Islam berhijrah ke Madinah, semua umat Islam yang sihat meninggalkan Mekah, kecuali beliau, sahabat karibnya Abu Bakar, sepupunya Ali dan mereka yang telah diseksa dan dipenjarakan. Apabila kaum Quraisy mendapati yang Muhammad (s.a.w.) telah mempunyai sekutu yang kuat yang akan melindunginya dan pengikut-pengikutnya daripada penindasan, mereka mulai bimbang beliau akan pergi bersama-sama pengikut-pengikutnya. Mereka memutuskan bahawa mereka perlu memastikan beliau tidak pergi. Telah tiba masanya untuk Muhammad mati. Bangsawan Quraisy bertemu di Dar Alnadwa dan merancang bagaimana hendak membunuhnya. Mereka memutuskan bahawa strategi terbaik adalah memilih seorang pemuda yang berkebolehan daripada setiap suku dan menghantar mereka ke rumahnya. Mereka dikehendaki memukul Muhammad (s.a.w.) dengan pedang mereka serentak supaya darahnya diagihkan di antara semua suku. Dengan cara ini, keturunan Abdul Manaf tidak dapat menuntut bela ke atas semua suku Quraisy. Jibril menziarahi Muhammad (s.a.w.) dan memaklumkannya mengenai rancangan ini, maka Muhammad memberitahu sepupunya, Ali, mengenai rancangan ini dan memintanya tidur di katilnya. Beliau menenangkan Ali supaya tidak risau, tiada apa-apa yang buruk akan menimpanya. Apabila pemuda-pemuda Quraisy berkumpul di luar rumah Muhammad (s.a.w.), Tuhan mengaburi pandangan mereka buat sementara waktu. Muhammad (s.a.w.) mengambil segumpal debu, menaburnya di atas kepala mereka dan berlalu. Semasa beliau berbuat demikian, beliau membaca beberapa ayat pertama Yasin (36): "Yaasiin. Demi Al-Qur'an yang penuh hikmah, sesungguhnya kamu salah seorang daripada rasul-rasul, (yang berada) di atas jalan yang lurus, (sebagai wahyu) yang diturunkan oleh Yang Maha Perkasa lagi Maha Penyayang, agar kamu memberi peringatan kepada kaum yang bapa-bapa mereka sebelum mereka belum pernah diberi peringatan, kerana itu mereka lalai." Sehingga ke ayat, "Dan kami adakan di hadapan mereka dinding dan di belakang mereka dinding, dan Kami (tutup) mata mereka sehingga mereka tidak dapat melihat." Seorang lelaki melepasi mereka dan bertanya, "Apa yang kamu tunggu di sini? ". Mereka menjawab, "Muhammad". Beliau berkata, "Dia telah pun pergi dan menabur debu di atas kepalamu. ". Mereka merasa kepada mereka dan mendapati ada debu di situ. Lalu mereka menjenguk ke dalam rumah dan nampak Ali di atas katil dan menyangka beliau adalah Muhammad. Keesokan pagi, Ali bangun dan mereka pun sedar bahawa memang Muhammad (s.a.w.) telah melarikan diri seperti yang dikatakan oleh lelaki tersebut. Mereka terus mengejarnya. Muhammad (s.a.w.) bertolak dengan Abu Bakar menuju ke Yathrib. Apabila mereka sampai di gua Thur di pinggir kota Mekah, Abu Bakar berkata, "Tunggulah di sini wahai utusan Allah sementara aku memeriksanya [kalau-kalau ada serangga merbahaya]". Setelah beliau memeriksanya, beliau menyuruh Muhammad (s.a.w.) masuk. Semasa mereka berada di dalam gua, sekumpulan Quraisy sampai di situ. Semasa mereka berjalan di sekitar gua tersebut, Abu Bakar menjadi takut dan berkata, "Wahai utusan Allah, jika salah seorang daripada mereka melihat ke arah kakinya, dia akan nampak kita.". Muhammad (s.a.w.) menoleh ke arahnya dan berkata, "Wahai Abu Bakar, apakah yang anda fikirkan mengenai dua lelaki yang mana yang ketiga adalah Tuhan? [melalui bimbingan dan perlindungan]". Merujuk kepada peristiwa ini, ayat-ayat berikut kemudiannya diturunkan: "Jikalau kamu tidak menolongnya (Muhammad), maka sesungguhnya Allah telah menolongnya (iaitu) ketika orang-orang kafir mengeluarkannya (dari Mekah) sedang dia salah seorang daripada dua orang ketika keduanya berada di dalam gua, di waktu dia berkata kepada temannya, "Janganlah kamu berdukacita, sesungguhnya Allah berserta kita". Maka Allah menurunkan ketenanganNya kepada (Muhammad) dan membantunya dengan tentera yang kamu tidak melihatnya, dan Allah menjadikan seruan orang-orang kafir itulah yang rendah. Dan kalimat Allah itulah yang tinggi. Allah Maha Perkasa lagi Maha Bijaksana." Al-Qur'an, Al-Taubah (9):40Muhammad (s.a.w.) dan Abu Bakar tinggal di dalam gua ini selama tiga hari sementara Abdullah, anak Abu Bakar, membawakan mereka berita mengenai rancangan kaum Quraisy. Anaknya Asma membawakan mereka makanan setiap hari. Selepas tiga hari, mereka berjumpa seorang seorang penunjuk jalan bernama Abdullah bin Arqat dan bertolak ke Madinah. Kadang-kadang Abu Bakar akan berjalan di belakang Muhammad (s.a.w.) dan kadang-kadang berjalan di hadapannya. Akhirnya Muhammad (s.a.w.) bertanya Abu Bakar kenapa beliau berbuat demikian dan Abu Bakar menjelaskan bahawa kadang-kadang beliau bimbang Muhammad diserang dari belakang, maka beliau berjalan di belakangnya untuk melindunginya. Kadang-kadang beliau bimbang Muhammad akan diserang dari hadapan, maka beliau berjalan di hadapannya. Apabila kaum Quraisy sedar yang Muhammad (s.a.w.) telah terlepas, mereka mengumumkan hadiah sebanyak seratus ekor unta untuk sesiapa yang dapat menangkapnya dan mengembalikannya kepada mereka. Suraqa bin Malik bin Ju'ushum mendapat tahu mengenai hadiah ini dan keluar memburu Muhammad (s.a.w.). Suraqa mahir menjejak dan Muhammad (s.a.w.) dan Abu Bakar telah tinggal di gua selama tiga hari, maka beliau dapat mengejar mereka. Bagaimanapun, apabila beliau menghampiri mereka, kudanya tersadung dan jatuh. Beliau bangun, menaiki kudanya, dan kudanya tersadung sekali lagi dan jatuh. Setelah hal ini berlaku tiga kali, kudanya tenggelam ke dalam tanah dan angin kencang mulai bertiup. Melihat hal ini, Suraqa sedar yang beliau tidak akan dapat menawan mereka, beliau memanggil mereka, "Aku adalah Suraqa bin Ju'ushum. Bolehkan aku bercakap denganmu? Demi Allah, aku berjanji tidak akan mengapa-apakanmu. ". Mereka bertanya apa yang beliau mahu dan beliau menjawab, "Aku mahu kau menulis perjanjian untukku yang akan menjadi tanda di antara aku dan engkau. ". Muhammad (s.a.w.) mengarahkan supaya perjanjian itu ditulis dan Suraqa mengambilnya dan berlalu dari situ. Semasa beliau hendak pergi, Muhammad berkata kepadanya, "Rahsiakan kedudukan kami. ", dan mereka berpisah. Suraqa tidak menceritakan peristiwa ini kepada sesiapa sehinggalah beberapa tahun kemudian selepas umat Islam menawan Mekah. Pada masa ini, Suraqa bertemu dengan Muhammad (s.a.w.) membawa perjanjian ini dan memeluk agama Islam. Apabila Muhammad (s.a.w.) menghampiri Madinah, beliau datang dari bandar Quba (dua batu dari Madinah). Semenjak permulaan hijrah umat Islam ke Madinah, penduduk-penduduk bandar ini telah menanti ketibaannya dengan penuh debaran. Mereka menerima khabar yang beliau telah meninggalkan Mekah dan sedang menuju ke sana. Setiap hari sekumpulan daripada mereka akan pergi ke pinggir bandar pada waktu fajar menyingsing dan menantinya sehingga waktu tengah hari apabila panas mentari memaksa mereka pulang. Muhammad (s.a.w.) dan Abu Bakar tiba pada hari Isnin, 12hb. Safar (bulan ketiga kalender lunar). Muhammad berusia lima puluh tiga tahun ketika itu. Semasa mereka tiba, penduduk-penduduk bandar itu telah pulang ke rumah pada waktu tengah hari. Orang pertama yang ternampak beliau menjerit sekuat-kuat hati mengumumkan ketibaannya. Muhammad (s.a.w.) dan Abu Bakar lebih kurang sebaya. Kebanyakan penduduk Madinah tidak pernah bertemu Muhammad (s.a.w.), maka mereka tidak tahu yang mana satu adalah beliau. Apabila Abu Bakar menyedari hal ini, beliau melindunginya dengan jubahnya dan dengan itu orang ramai dapat mengenal Muhammad (s.a.w.). Dianggarkan terdapat lebih kurang lima ratus orang yang menyambut mereka pada hari tersebut dan orang ramai memanjat bumbung rumah untuk melihatnya dan berteriak, "Yang mana satukah dia? Yang mana satukah dia?", sementara anak-anak dan hamba-hamba abdi memenuhi jalan sambil berteriak, "Tuhan Maha Besar! Utusan Tuhan telah tiba! Tuhan Maha Besar! Muhammad telah tiba!". Orang ramai menyanyi: Bulang purnama (Muhammad) telah tiba di kalangan kitaDari arah "Thaniyyat al-Wada'a"Segala kesyukuran kepada [Allah] di atas anugerahnya kepada kitaSelagi seseorang menyeru ke jalan AllahWahai engkau yang diutus kepada kamiKau datang dengan perintah yang ditaatiKau membawa berkat kepada bandar iniSelamat datang, wahai yang terbaik Gambarajah 10-3: Masjid Quba, masjid pertama yang dibina dalam sejarah Islam. Kini ia telah diperbesarkan berbanding dengan keadaannya yang sederhana pada zaman Muhammad (s.a.w.) Muhammad (s.a.w.) tinggal di Quba selama empat hari. Dalam tempoh itu, beliau telah membina asas masjid pertama yang dibina dalam sejarah Islam, iaitu Masjid Quba. Selepas empat hari, beliau bertolak pada hari Jumaat dan bersembahyang Jumaat di Bani Salim bin Quf. Apabila Muhammad (s.a.w.) memasuki bandar Madinah, orang ramai berebut-rebut untuk mendapatkannya sebagai tetamu di rumah mereka. Mereka memanggilnya, "Tinggallah bersama kami, di bawah perlindungan kami.". Beberapa orang memegang tali untanya untuk membawanya ke rumah mereka. Tetapi setiap kali seseorang berbuat begitu Muhammad (s.a.w.) berkata, "Biarkan (untaku), kerana ia telah diperintahkan [ke mana mahu dituju]." Muhammad (s.a.w.) melepaskan tali untanya dan membiarkan untanya berjalan bebas. Orang ramai mengikutinya dengan harapan bahawa ia akan berhenti di rumah mereka. Setiap kali ia sampai di sesebuah rumah, melonjaklah harapan tuan rumah bahawa beliau telah dipilih. Dan setiap kali ia melepasi rumah seseorang, tuan rumah kecewa kerana mereka tidak berpeluang menerima tetamu yang terbaik ini, utusan Tuhan. Akhirnya, unta Muhammad (s.a.w.) berhenti dan duduk di suatu kawasan di mana Masjid Nabi berdiri hari ini. Rumah yang paling hampir dengan kawasan tersebut adalah rumah Khalid bin Zaid Al-Najjari Al-Khuza'i yang lebih dikenali sebagai Abu Ayyub. Abu Ayyub membawa barang-barang Muhammad ke rumahnya dan membersihkan tingkat atas untuknya, dan beliau dan isterinya menduduki tingkat bawah. Beliau berbuat demikian daripada rasa hormat kerana tidak mahu tinggal di atas nabi. Tetapi Muhammad (s.a.w.) membantah kerana beliau menerima ramai tetamu setiap hari dan tidak mahu menyusahkan Abu Ayyub dengan mereka yang keluar masuk untuk menemuinya. Akhirnya Abu Ayyub bersetuju dan tinggal di tingkat atas. Beberapa malam kemudian Abu Ayyub tertepis jag air dan air tumpah ke lantai. Beliau dan isterinya bergegas mengelap air dengan kain mereka kerana bimbang ia tembus dan menitik ke atas Muhammad (s.a.w.). Pagi esoknya, Abu Ayyub merayu supaya Muhammad membenarkannya tinggal di tingkat bawah dan Muhammad (s.a.w.) bersetuju. Tanah yang di mana unta Muhammad (s.a.w.) berhenti dimiliki oleh dua orang anak yatim daripada suku Banu Al-Najjar bernama Sahil dan Suhail, anak kepada Amr. Tanah ini digunakan sebagai tempat mengeringkan buah kurma. Muhammad (s.a.w.) meminta mereka menjualkan tanah tersebut kepadanya, tetapi mereka berkeras mahu menghadiahkannya. Muhammad (s.a.w.) bertegas enggan menerimanya tanpa sebarang bayaran dan akhirnya mereka menjual tanah tersebut kepadanya. Kemudian beliau mengarahkan supaya masjid dibina di tempat itu. Masjid ini kemudiannya dinamakan "Masjid Nabi Muhammad". Muhammad (s.a.w.) bekerja bersama-sama umat Islam membina masjid tersebut, mengangkut bata dan menyusunnya. Sepanjang masa ini, beliau akan berdoa, "Ya Tuhanku, sesungguhnya ganjaran sebenar adalah pada hari akhirat. Maka maafkanlah golongan Ansar dan Muhajirin." Gambarajah 10-4: "Masjid Nabi" di Madinah. Kini ia telah diperbesarkan berbanding dengan permulaannya yang sederhana pada zaman Muhammad (s.a.w.). Sedang beliau berbuat demikian, umat Islam yang bekerja bersama-samanya membaca sajak sambil membina masjid. Mereka berbuat demikian selama lebih kurang sebelas bulan sehinggalah masjid tersebut siap dibina. Seperti yang telah dinyatakan, umat Islam yang berhijrah dari Mekah digelar "Muhajirin" (Yang Berhijrah). Umat Islam di Yathrib yang menyambut kedatangan mereka pula digelar "Ansar" (Penyokong). Nama bandar Yathrib kemudiannya ditukar kepada "Al-Madinah Al-Munawarah" (Bandar Yang Diterangi) dan nama ini kekal hingga ke hari ini, tetapi telah dipendekkan kepada "Madinah" sahaja. Muhammad (s.a.w.) telah memadankan seorang Muhajirin dengan seorang Ansar sebagai saudara. Golongan Ansar bersaing antara satu sama lain untuk menjadi tuan rumah kepada golongan Muhajirin. Mereka membahagi dua apa sahaja milik mereka dan membenarkan tetamu mereka memilih bahagian yang mereka suka. Muhammad (s.a.w.) mengarahkan supaya perjanjian ditulis di antara Muhajirin dan

Tidak ada komentar:

Posting Komentar